Kniepijn bij hardlopen?

Hardlopen

Hardlopen is een goede, relatief goedkope, en gemakkelijke manier om fit te worden en te blijven.  Soms liggen er een aantal gevaren op de loer waardoor er pijn ontstaat. Een veel voorkomende klacht is de lopersknie.

Afbeeldingsresultaat voor tractus iliotibialis

Wat is het, waardoor komt het, en wat kan je er (preventief) aan doen?  Onderstaand een bijdrage van Innofeet, met meer dan 40 vestigingen een begrip in podotherapie. Zij helpen zowel met voetproblemen als met klachten die uit een afwijkend functioneren van de voeten voortkomen. Denk hierbij aan enkel-, knie-, heup-, en lage rugklachten.

Lopersknie (tractus Iliotibialis frictie syndroom)

Het Tractus Iliotibialis Frictie Syndroom, ook wel lopersknie of  IlioTibial Band Syndrome (ITBS) genoemd,  is de meest voorkomende oorzaak van pijn aan de buitenzijde van de knie bij hardlopers en bergwandelaars.
Het ITBS ontstaat door terugkerende frictie van de iliotibiale band (ITB) over de knobbel (epicondyl) aan de buitenzijde boven de knie.  De ITB zorgt voor het stabiliseren van het kniegewricht tijdens het (hard)lopen. Net na de voetlanding bij het lopen treedt een frictiemoment van de ITB over het epicondyl op. Herhaalde frictie geeft irritatie en ontsteking.
Bij chronische ITBS ontstaat er een slijmbeursachtige verbinding met de gewrichtsruimte van de knie en treedt verdikking van de band op.

Klacht

Het betreft een pijn aan de buitenzijde van de knieholte en het onderbeen. De pijn treedt vaak na enige tijd op en neemt hierbij progressief toe. De pijn wordt vooral gevoeld wanneer de voet de grond raakt.

Oorzaak

Zwakte van de bil- en bovenbeenspieren, met name de naarbuitenzijwaartse heffers, wordt recent gezien als de belangrijkste factor voor het optreden van het ITBS. Een andere oorzaak kan een standsafwijking zijn waarbij de knie door het naar binnen zakken van de voet ook verder naar binnen draait. Ook speelt de mate van belasting een grote rol.

Podotherapeutische mogelijkheden

De podotherapeut kan bij een aanpassing van de voet- en kniestand helpen om zodoende de spanning op de ITB te laten afnemen. Dit wordt dan veelal door middel van een podotherapeutische inlay gedaan. Daarnaast kan de podotherapeut u voorzien van een goed schoenadvies voor een passende schoen bij de activiteiten die u doet. Vaak worden de handelingen in combinatie met een behandeling van een fysiotherapeut gedaan, om ook een eventuele zwakte van de bil- en bovenbeenspieren mee te nemen.

Wat kun je zelf doen?

De eerste drie weken is het belangrijk dat het geïrriteerde been ontlast wordt. Dit kan door simpelweg gedurende de periode niet te hardlopen of flinke wandelingen te maken. Voordat de looptraining weer geleidelijk opgebouwd kan worden dienen de oorzakelijke factoren weggenomen te worden. Dit kan bijvoorbeeld door een aanpassing van de looptechniek of door ander (beter) schoeisel aan te schaffen. Podotherapeutische zolen kunnen een eventuele afwijkende voetstand corrigeren en een beenlengteverschil compenseren. Daarnaast kan een fysiotherapeut helpen bij het opbouwen van uw sportactiviteiten en het verhogen van uw belastbaarheid. Ook een behandeling van een sportmasseur kan vooral preventief werken!