Klachtenvrij tennissen, 4 tips!

een-bal

Tennis is een sport die tot op hoge leeftijd zonder al te grote risico’s kan worden beoefend. Het risico op een blessure is in vergelijking met andere sporten gering. Hierbij kan men opmerken dat het aantal blessures indoor vele malen groter is dan outdoor.
De K.N.L.T.B. is met bijna 800.000 leden de tweede sportbond van Nederland. Daarnaast is een groot aantal mensen ongeorganiseerd bezig. Tennis is een sport die tot op hoge leeftijd zonder al te grote risico’s kan worden beoefend. Het risico op tennisblessures is in vergelijking met andere sporten gering. Hierbij kan men opmerken dat het aantal blessures indoor vele malen groter is dan outdoor, respectievelijk 2,4 / 1000 sporturen en 1,4 / 1000 sporturen.

Als we kijken naar de locatie van tennisblessures:

  • 75 % de benen (enkel ,achillespees , zweepslag en de verdraaide knie)
  • 15 % de armen (tennisarm en schouderklachten)
  • 10 % romp en hoofd

Oorzaken van tennisblessures (en preventietips):

  1. Tennisracket en tennisballen:
    Een te zwaar racket een te dikke greep of een te harde bespanning kan de oorzaak zijn van het ontstaan van een tennisarm. Uw sportwinkel kan u hierover uitstekend informeren. Rondslingerende ballen kunnen daarnaast een ernstige enkelletsel veroorzaken. Waarbij zelfs een breuk kan ontstaan. Dit soort breuken in de enkel genezen vaak moeizaam omdat ze in het gewricht zitten. Door de slechte doorbloeding is er sprake van slechte genezing. Dus oprapen die ballen.
  2.  Training: Een verkeerde techniek kan ook tennisblessures veroorzaken, met name de verkeerde backhand of service kan leiden tot een tennisarm of schouderklachten. Voor advies verwijzen wij u naar een trainer.
  3. Warming-up en oefeningen: Voordat u een wedstrijd of een partijtje gaat tennissen is het aan te raden om 10 minuten warming up te doen. Dynamisch liefst, dus niet ‘koud’ strekken, maar loop- en beweging oefeningen doen. Zweepslagen en achillespeesblessures ontstaan meestal de eerste minuten van een wedstrijd. Ook massage kan vooraf en na een training of wedstrijd bijdragen aan soepele spieren en snel herstel.
  4. Tennisschoenen: Voor schoenen zijn een aantal zaken belangrijk. Het draaipunt onder de bal van de voet dient aanwezig te zijn, daarnaast een passend profiel bij de ondergrond. Goed schoeisel voorkomt knie- en enkelklachten.

Bron: blessurehoek.nl