Cardio vs krachttraining; wat werkt beter om af te vallen?

Veel mensen die graag willen afvallen zitten met de vraag of ze beter aan cardio of krachttraining kunnen doen. Het zijn de twee populairste trainingsvormen, maar hoe weet je nu welke het beste is? Dit artikel vertelt je alles wat je moet weten over cardio vs krachttraining voor als je wilt afvallen.

Bij cardio verbrand je tijdens de sessie meer calorieën

Veel wetenschappers hebben onderzocht hoe veel calorieën mensen verbranden bij verschillende activiteiten. Op basis hiervan kun je je lichaamsgewicht gebruiken om in te schatten hoeveel calorieën je kunt verbranden gedurende de verschillende soorten workouts, waaronder cardio en krachttraining. In de meeste gevallen geldt: hoe meer je weegt, hoe meer calorieën je verbrandt. Als je 73 kilo weegt verbrand je ongeveer 250 calorieën, wanneer je 30 minuten op een rustig tempo hardloopt. Als je even lang aan krachttraining doet verbrand je slechts rond de 130-220 calorieën. In het algemeen zal je dus meer calorieën verbranden bij een cardiosessie dan bij krachttraining met ongeveer dezelfde mate van inspanning.

Kortom: De hoeveelheid calorieën die je tijdens een workout verbrandt hangt af van je lichaamsgewicht en de intensiteit van de workout. Bij een cardio workout worden meestal meer calorieën verbrand dan bij een krachttraining van dezelfde duur.

Krachttraining helpt je dagelijks meer calorieën te verbranden

Hoewel bij krachttraining minder calorieën worden verbrand dan bij cardio heeft het andere belangrijke voordelen. Met krachttraining wordt bijvoorbeeld meer spiermassa gekweekt, en spieren verbranden tijdens de rust meer calorieën dan andere weefsels, waaronder vet. Daarom wordt vaak gezegd dat het kweken van spieren de sleutel is naar een hogere rustmetabolisme, ofwel het aantal calorieën dat je verbrandt in rusttoestand. Bij een studie werd de rustmetabolisme van de deelnemers gemeten gedurende 24 weken krachttraining. Bij mannen zorgde het voor 9 procent hogere rustmetabolisme. De effecten bij vrouwen waren kleiner, met een verhoging van bijna 4 procent. Hoewel dit goed klinkt is het belangrijk om te beseffen om hoeveel calorieën het gaat. Bij mannen is de rustmetabolisme verhoogd met 140 calorieën per dag. Bij vrouwen is dit enkel rond de 50 calorieën per dag. Krachttraining en het opbouwen van spiermassa zal je metabolisme niet heel hard doen versnellen, maar wel iets meer. Krachttraining heeft ook andere belangrijke voordelen wat betreft de calorieverbranding. Onderzoek heeft aangetoond dat je meer calorieën verbrand in de uren na de krachttraining in vergelijking met een cardio workout. Er zijn zelfs rapporten waarin staat dat de rustmetabolisme tot 38 uur na de training verhoogd was, iets wat niet is aangetoond bij cardio. Dit betekent dat de voordelen van de calorieverbranding bij krachttraining niet alleen tijdens de training aan de orde zijn. Je kunt nog uren of dagen na de workout calorieën verbranden. Voor de meeste trainingsvormen geldt: hoe intensiever de workout, hoe meer calorieën je na afloop verbrandt.

Bron: Lees het volledige artikel, en veel meer tips op ahealthylife.nl. Op deze site van Juglen Zwaan tref je zeer veel tips aan over voeding, sport, bewegen etc. Aanrader!