7 redenen waarom water drinken zo gezond is

Dit item is geplaatst toen de mussen van het dak vielen…. Maar water drinken is altijd gezond. Lees in 2 minuten waarom ook alweer.

1. Optimale werking van je organen

Ons lichaam bestaat voor het grootste deel uit water: gemiddeld voor 70 tot 75%. Een deel van dat water zit in ons bloed. Het andere deel is nodig voor de werking van onze organen, waaronder je hersenen, hart, longen, spieren, lever en je botten. Een tekort aan water betekent dat je inlevert op het functioneren van deze organen. Zonde!

2. Water drinken geeft energie

Water is onmisbaar als brandstof voor je lichaam. Zonder voedsel houden we het als mens best even vol. Zonder water daarentegen, kun je hooguit 4 dagen overleven! Een uitdroging van ‘maar’ 2% kan al zorgen voor een energieverlies tot 20%.

Idealiter krijgen we dagelijks via eten en drinken 3 liter water binnen. Een goede richtlijn is om overdag minimaal elk uur een glas water op kamertemperatuur te drinken. Streef naar een consumptie van minimaal 2 liter per dag.

3. Keep it flowing!

Als je voldoende drinkt is je bloed dun genoeg om goed te kunnen stromen. En hoe beter het stroomt, des te beter is je lichaam in staat voedingsstoffen en afvalstoffen te transporteren. Hoe dikker of vochtarmer je bloed, hoe moeilijker juist de aanvoer en afvoer van die stoffen verloopt.

Klachten die je in dit verband kan krijgen zijn vermoeidheid, hoofdpijn en een gevoel van ‘niet helder’ zijn. Voor een goed begin van de dag drink je meteen bij het opstaan een paar glazen water. Wedden dat je sneller op gang komt?

4. Detoxen met behulp van water

Hierboven schreven we al dat water zorgt voor transport van voedingsstoffen en afvalstoffen. Tot de groep afvalstoffen behoren ook de zogenaamde ‘toxische’ stoffen. Dit zijn lichaamsvreemde stoffen die van nature niks bijdragen aan een goede gezondheid. Je lichaam is ze dan ook liever kwijt dan rijk.

Denk aan zware metalen, pesticiden, nicotine en alcohol. Voldoende water drinken helpt om deze giftige stoffen af te voeren en zo je lichaam te reinigen. Een eenvoudiger en voordeliger detoxplan is er niet!

5. Voorkom verzuring

Water is een zeer neutrale stof die helpt om verzuring te voorkomen. Je lichaam streeft naar een goede balans tussen zuren en ‘basen’ (niet-zuren). De zuurtegraad – ook wel uitgedrukt als pH-waarde – is voor verschillende onderdelen in je lichaam anders. Zo is je maag een stuk ‘zuurder’ dan je darmen of je bloed.

Van nature wil je lichaam de pH-waardes zo stabiel mogelijk houden. Water, groenten en fruit helpen daarbij, mede door de aanwezigheid van niet-verzurende mineralen als calcium, magnesium, kalium en natrium.

6. Water drinken i.p.v. frisdrank

Het aanbod frisdrank is gigantisch! Nog steeds worden er vele schappen mee gevuld in de supermarkt. Behalve dat frisdranken veel verborgen suikers en synthetische zoetstoffen bevatten, zitten ze vol fosfor; een mineraal met een sterk verzurende werking. Niet voor niets kun je met cola verroeste spijkers weer laten glimmen als nieuw!

Bijna niemand heeft van nature een gebrek aan fosfor. Eerder is er sprake van een teveel, met verzuring (zie boven) als gevolg. Daarnaast belemmert fosfor de werking van andere mineralen.

Een goede reden dus om frisdrank tot een minimum te beperken en in plaats daarvan te gaan voor een gezonde dorstlesser in de vorm van water. Met wat citroen, munt, komkommer of een framboosje geef je het snel en eenvoudig een lekkere twist.

7. Tot slot:

Water is bovendien een prima  alternatief voor een sportdrankje bij normale inspanningen. Eerder schreef ik er al over in dit item voor wandelaars.

 

Bron: drogespieren.nl

,