Hoe kom je gezond de feestdagen door?

Feestdagen:

In december genieten we allemaal van extra lekker eten. Maar hoe geniet je van lekker eten en blijf je ook gezond? Diëtiste Puck Reckers van Máxima Medisch Centrum heeft 5 tips om de feestdagen ongedeerd door te komen. Zo hoef je je achteraf geen zorgen te maken over de weegschaal.

5 tips:

1. Kies voor gezonde producten
Kies bijvoorbeeld voor volkoren afbakbroodjes, gerookte zalm, avocado en lekkere magere vleesproducten in plaats van spijsbroden en vette salades voor de lunch.
Voor de tussendoortjes kunnen ook bewuste keuzes gemaakt worden. Zet in plaats van kerstkransjes een reepje avocado met een plakje rosbief of kipfilet en een plakje hardgekookt ei op tafel.

2. Niet de hele dag snaaien
Probeer niet de hele dag te snaaien, maar eet op gezette tijden. Plan een ontbijt, lunch en diner. Wanneer je later opstaat kun je ook beginnen met een brunch. Als er een brunch/lunch gepland staat, probeer dan iets kleins te nemen bij het ontbijt in plaats van niets te eten. Wanneer je het ontbijt overslaat is de kans groot dat je meer of te veel gaat eten door de honger.

3. Probeer langzaam te eten en te proeven
Je lichaam heeft zo’n twintig minuten nodig om een seintje naar de hersenen te sturen dat je vol zit. Als je langzamer eet zit je sneller vol. Als je ook echt bewust je eten proeft, merk je dat het eten van grote porties helemaal niet altijd ten goede komt van de smaak.

4. Actieve uitjes tussen de eetmomenten
Plan actieve uitjes met de familie. Ga bijvoorbeeld schaatsen, wanneer er sneeuw ligt buiten sleeën of een middag- of avondwandeling maken met z’n allen. Zelfs dansen telt als lichaamsbeweging. Voldoende opties dus!

5. Eet bewust en geniet met mate
Maak afspraken met jezelf dat je bijvoorbeeld maar twee keer per week een schaaltje met iets lekkers neemt. Doe het ook zeker in een schaaltje en eet het niet rechtstreeks uit de zak. Dit zorgt ervoor dat je de frequentie, hoeveelheid en keuze afbakent.

bron: mmc.nl