8 tips voor wandelen zonder blaren!

Wandelen met blaren leidt vaak tot spierpijn. Wat is een blaar, en hoe voorkom je ze?

WAT IS EEN BLAAR EIGENLIJK?

‘Een blaar is een holte in of onder de opperhuid, waarin vocht zit’ aldus Wikipedia. Er zijn brandblaren en de zogenaamde ‘drukblaren’. Wij behandelen in dit artikel alleen blaren van de tweede soort. Drukblaren ontstaan meestal door langdurige of hevige wrijving van de huid. Het lichaam reageert op de wrijving door vocht te produceren. Het vocht hoopt zich op onder dat deel van de huid waar de wrijving plaatsheeft. Dat veroorzaakt druk en pijn. En wanneer de wrijving ook kleine bloedvaten kapotmaakt, ontstaat een bloedblaar.

HOE ONTSTAAN BLAREN PRECIES?

Warmte en vocht vergroten de kans op blaren. Warmte omdat je voeten opzetten en de schoenen die eerst heerlijk zaten, opeens een (half) maatje te klein zijn geworden. Vocht (zweet of water) omdat dit de huid zachter en stroever maakt. Ook schurende zandkorrels of stof in je sokken zijn veel voorkomende veroorzakers van blaren. Blaren brengen geen gezonheidsrisico’s met zich mee, maar moeten wel behandeld worden. Door de pijn ga je vaak net iets anders lopen waardoor serieuze (spier)blessures kunnen ontstaan.

voeten

8 TIPS OM BLAREN TE VOORKOMEN

  • Draag passende wandelschoenen. Dit zijn schoenen die voorkomen dat je voeten gaan schuiven, terwijl je ook nog voldoende ruimte hebt voor je tenen. Ook als je voeten iets opzetten na enkele kilometers wandelen.
  • Draag passende (naadloze) sokken waarin je zo min mogelijk gaat zweten
  • Loop je schoenen altijd goed in. Dit heeft dubbel zin omdat je zelf ook goed getraind aan een tocht moet beginnen. Voeten die nooit wandelen krijgen sneller blaren dan voeten die al de nodige kilometers hebben afgelegd.
  • Begin minimaal vier weken voordat je een (lange) tocht gaat maken met het dagelijks behandelen van je voeten met voetverzorgende zalfjes die de huid dikker en steviger maken. Kampferspiritus (te koop bij de drogist) is hier een goed en goedkoop middel voor.
  • Behandel je voeten vlak voordat je gaat lopen in met vaseline of uierzalf. Doordat het vet vocht tegenhoudt, worden je voeten minder week en minder stroef. Doe dit niet als het erg warm weer dreigt te worden. Het vet kan zweetvoeten juist verergeren.
  • Strooi voordat je gaat lopen (en herhaal dit eventueel tijdens het lopen) wat talkpoeder in je schoenen, in je sokken en op je voeten. Talkpoeder neemt vocht op waardoor je minder last hebt van zweetvoeten.
  • Was je voeten altijd alleen met koud water en zonder zeep. Zeep maakt de huid zachter.
  • Gevoelige plekken kun je vlak voor een wandeling preventief afplakken met leukoplastof sporttape. Sporttape omdat het stevig is en het een goede kleefkracht heeft. Leukoplast is goedkoper en vormt zich wat gemakkelijker naar de voet. Om te voorkomen dat de lijm aan je sokken plakt, kun je wat talkpoeder over de tape wrijven. Let op dat er bij het afplakken geen ribbels ontstaan, want die veroorzaken juist blaren.  Zie ook dit filmpje.

bron: oppad.nl

,